Remedial Teaching

Bij remedial teaching gaat het om het toepassen van pedagogische en/of didactische hulp en begeleiding, aan kinderen bij wie de ontwikkeling niet naar verwachting verloopt. Dit kan begeleiding zijn voor kinderen met leer- en/of gedragsproblemen, maar eveneens voor kinderen die hoger dan gemiddeld presteren. Ook zij kunnen de individuele aandacht en zorg vaak goed gebruiken om hun talenten optimaal te ontwikkelen. Remedial teaching is dan ook altijd maatwerk, het gaat uit van wat een kind wél kan en bouwt daar stapje voor stapje op verder. Dat geeft zelfvertrouwen en helpt hem/haar weer op weg.

De werkwijze van RT Hupsakee is gebaseerd op het handelingsgericht en oplossingsgericht werken. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn aandacht voor positieve kenmerken van het kind én afstemming met iedereen die bij het kind betrokken is.

De begeleiding vindt plaats in de praktijkruimte in Stein of kan in overleg met de leerkracht op school plaatsvinden.

remedial teaching

Werkwijze

Intakegesprek

Het intakegesprek is vrijblijvend en kosteloos. Tijdens dit gesprek maken wij persoonlijk kennis en kijk ik samen met u, of ik uw kind kan helpen. In dit gesprek zal bepaald worden of een didactisch onderzoek nodig is of dat opstellen van een handelingsplan voldoende is om met uw kind aan het werk te gaan. Om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen van de hulpvraag en een analyse te maken van de onderwijsbehoeften is het wenselijk dat u relevante informatie meebrengt. U kunt hierbij denken aan:

  • Het laatste schoolrapport;
  • Een uitdraai van de (cito-) toetsgegevens van voorgaande jaren uit het leerlingvolgsysteem van de school;
  • Eventuele handelingsplannen die op school gebruikt worden;
  • RT-verslagen en/ of andere onderzoeksverslagen (logopedisch/ psychologisch onderzoek).

Indien nodig wordt er, met uw toestemming, contact opgenomen met de leerkracht van de basisschool.

Didactisch onderzoek

Wanneer er niet voldoende gegevens voorhanden zijn volgt een didactisch onderzoek. Het onderzoek kan bestaan uit een toets, een diagnostisch gesprek met het kind of allebei.  Samen vormen deze gegevens voor mij een schat aan informatie die vervolgens omgezet worden in een plan van aanpak met meetbare doelen: het handelingsplan.

Handelingsplan opstellen

Alle informatie verkregen uit de gesprekken en diagnostische toetsen worden geanalyseerd en op basis daarvan wordt een handelingsplan geschreven voor een periode van gemiddeld 12 weken. In dit plan zijn de pedagogische en didactische behoeften vertaald in een gerichte aanpak met concrete doelen, de werkwijze, wijze van evalueren en een tijdspad. Dit handelingsplan wordt altijd met u besproken.

Individuele begeleiding

Na het opstellen en goedkeuren van het handelingsplan, kunnen de begeleidingssessies worden gestart. Het begeleidingstraject bestaat uit gemiddeld 12 sessies van 45 minuten per week. Tijdens de bijeenkomsten werkt het kind samen met mij aan de doelen die in het handelingsplan zijn vastgelegd. Hierbij worden diverse werkvormen gebruikt die aansluiten bij de behoeften en interesses van het kind. Naast de 45 minuten begeleiding worden er 15 minuten besteed aan voorbereiding en administratie.

Evaluatie

Aan het einde van het begeleidingstraject wordt geëvalueerd of de doelen uit het handelingsplan behaald zijn. Samen met u besluit ik of het handelingsplan kan worden afgesloten of dat verlenging gewenst is.